"Yeteneklerinizin farkına varın"
Hayat Kimya Ev Bakım Kategorisi Global Pazarlama Müdürü Gülhan Eğilmez'le kariyerini konuştuk...
Yazı: Sinem Gürleyük
Çocukken aklınızda nasıl bir iş yapmak vardı?
Küçükken tasarımcı olmak istiyordum, aslında pek çok kız çocuğu gibi ben de bebeklerim için kıyafetleri şekillendirir, kendimce bebeklerin kıyafetlerini kesip dikerek yepyeni tasarımlar yapardım. O zamandan beri kıyafetlerle ve modayla ilgilenirim, belki moda tasarımcısı olamadım ama elimden geldiğince modayı yakından takip ediyorum.
Eğitiminizi nerelerde aldınız?
Marmara Üniversitesi İktisat Bölümü mezunuyum. Lisans eğitimimin ardından Londra’da South Thames College’da pazarlama ve dil eğitimi aldım.
İş hayatına nasıl başladınız?
İş hayatına ilk adımı Yapı Kredi Bankası bireysel bankacılık bölümünde attım. Dokuz ayın sonunda yapmak istediğim işin bu olmadığını anladım. Yurt dışına gittim, 1.5 yıl pazarlama alanında eğitim aldım ve Türkiye’ye döndükten sonra Canan Kozmetik’te İpek markasından sorumlu Asistant Brand Manager olarak çalışmaya başladım. 2000 yılında Hayat Kimya’da Brand Manager olarak göreve başladım. Bu görevi yaklaşık altı yıl sürdürdükten sonra Türkiye’den Sorumlu Kategori Pazarlama Müdürü pozisyonuna terfi ettim. Bu süre zarfında Türkiye pazarında Bingo markasının tüm pazarlama, reklam ve iletişim stratejilerinin belirlenmesi, sürdürülmesi konusunda aktif olarak rol aldım. 2010 yılından bu yana tüm iştiraklerin ve ihracat pazarlarının da benim sorumluluğuma bağlanmasıyla birlikte, Ev Bakım Kategorisi Global Pazarlama Müdürü olarak görev yapıyorum.
Kariyerinizde sizi en çok gururlandıran an hangisi oldu?
‘Mutlu Yuvam’ projesinin yeri farklı. Kızım Ayşe dünyaya geldikten sonra evime kızımızı ve beni görmeye gelen ziyaretçiler sürekli evin bebek koktuğundan bahsediyorlar ve kokuyu içlerine çekip “Bu koku beni mutlu ediyor” diyorlardı. Her gelen ziyaretçiden benzer tepkileri almak bende bebek kokulu bir ürün çıkarma fikrini doğurdu. İşe döndüğüm zaman ilk işim bu projeye odaklanmak oldu. İlk etapta bu fikir üst yönetime pek inandırıcı gelmedi. Yeni doğum yapmış olduğum için anneliğin getirmiş olduğu hassaslık olarak nitelendirdiler. Ancak ısrarcıydım. Satış ekibinin desteğini de alarak ilk etapta ürün prototipini hazırlayıp tüketici araştırmaları yaptık. Tüketicilerden bu yönde çok olumlu geri dönüşler aldık. Bu aşamada tekrar üst yönetimle görüştük ve şu an Mutlu Yuvam sert yüzey temizleyicisi çok iyi satıyor. Tüketiciler her daim evlerinde bebek kokusunu hissedebiliyorlar. Bu da Ayşe’nin bana güzel bir armağanı oldu.
Profesyonelliğin en önemli sırrı sizce ne?
İnsanın kendi yeteneklerinin, kapasitesinin bilincinde olması ve bunu en doğru pozisyona, mesleğe kanalize etmesi.
İş hayatında asla yapılmasına tahammül edemediğiniz şeyler neler?
Kararlarının arkasında durmama ve elini taşın altına koymama durumu beni oldukça rahatsız eder.
Bingo’nun sektörde yarattığı en büyük farklılık ne?
Özellikle deterjan pazarı gibi rekabetin çok yoğun yaşandığı bir kategoride biz farklı bir strateji izliyoruz. Bingo’nun yaptığı bütün araştırmalarda markaya atıfta bulunulacak ve rekabette diğerlerinden sıyrılacak en temel öğenin ‘lokallik’ olduğu maddesi öne çıkıyor. Bu noktadan hareketle beslenen bazı kavramlarla beraber Bingo bugünkü iletişim platformunda bu yönde farklılaşarak yerini alıyor. Tüketicisinin beklentilerini, isteklerini karşılıyor, tüketicisini ise en iyi o anlıyor.
Markanın, Türkiye pazarındaki durumunu değerlendirebilir misiniz?
Bugün, her iki evden birinde markamızın ürününün bulunması sanırım Türkiye pazarındaki durumumuzun bizi mutlu eden, en özet göstergesi. Ev bakım ürünleri kategorisinde tüketicimizle üç ana kategoride buluşuyoruz. Bu kategoriler; çamaşır bakım ürünleri, bulaşık bakım ürünleri ve yüzey temizleyiciler.
2014 hedefleriniz ve projeleriniz neler?
Rekabette bir adım öne çıkmak için pazar araştırma ve tüketici içgörülerine önem veriyor, stratejilerimizi tüketicilerimizin ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik geliştiriyoruz. Bu stratejimiz önümüzdeki dönemde de aynı şekilde devam edecek. 2014 yılında Bingo olarak yüzde 15 büyümeyi hedefliyoruz. 2013 yılında ‘Şimdi Yenilik Zamanı, Şimdi Bingo Zamanı’ sloganıyla başladığımız kampanyamıza devam ederek, yenilikçi ve pazarda fark yaratan ürünlerimizle bu hedefimizi gerçekleştirmeyi planlıyoruz. Bingo markamızı televizyon başta olmak üzere açık hava, sinema, basın ve internet gibi tüketicilerimizle buluşabileceğimiz tüm mecralarda yoğun olarak desteklemeye devam edeceğiz. Tabii bunu yaparken her zaman olduğu gibi, en önemli amacımız, yaptığımız yeniliklerle Türk kadınını en iyi anlayan marka olarak tüketicilerimizle kurduğumuz sıcak ve samimi ilişkiyi güçlendirerek sürdürmek.
Son dönemde sizi en çok heyecanlandıran proje hangisi?
Parfümsüz sıvı çamaşır deterjanımızın lansman projesi beni çok heyecanlandırıyor. Türkiye’de bir ilki gerçekleştirdik ve parfümsüz deterjanı piyasaya sunduk. Özellikle 0-6 yaş arasında çocuklu hedef kitlenin, alerjisi olan kişilerin memnuniyetini göz önünde bulundurarak bu ürünü çıkarttık. Henüz çok yeni olmasına rağmen pazardaki büyük bir açığı kapattığını düşünüyoruz ve çok olumlu tepkiler alıyoruz, bu nedenle bu ürünün lansmanı beni çok heyecanlandırıyor.